Krissz.hu- Kézműves szoftverfejlesztés -

PETSCII Editor v2.0

A programot itt találod.

A modern szoftverek gyors ütemben öregednek. Ami pár évvel ezelőtt még minden tekintetben megfelelt, az a jelenben már sok esetben elavult kinézetű, használhatatlan kezelőfelülettel bíró alkalmazás. Pedig nem változott rajta semmi. A környezet az, ami változott. A felhasználói igények és viselkedés. A C64-es segédprogramok esetében azt veszem észre, hogy ha funkcionálisan megfelel — legyen az akármilyen tákolmány —, akkor azt használják az emberek. Valahogy ezt a társaságot nem annyira akasztják meg a UX hiányosságok mint a mai elkényeztetett generációt. Főleg ha nincs is más alternatíva. Mivel az editorom első verzióját meglepően sokan használták, de már picit szégyelltem azt, ezért úgy gondoltam, megérdemel a szcéna egy újabb, átgondoltabb kiadást.

Természetesen a nulláról írtam újra az egészet, de nálam ez nem is kérdéses. Az új editor mindegyik szöveges üzemmódot kezeli: az "egyszínűt", a bővített háttérszínest, és a multicolort egyaránt. Ebből fakadóan a fontok alkalmazása helyett írnom kellett egy valós renderelő enginet, ami pixelről pixelre állítja elő az egyes karakterek képét, az üzemmódtól és a C64 regisztereiben található értékektől függően. Talán ezt a részét élveztem a legjobban a programozásnak.

Zoomolás a PETSCII Editorban

A rajzvászon tetszőleges méretű lehet, nem kell a 40x25 merev keretei között szorongani. Egy teljes értékű karakterkészlet-szerkesztő is helyet kapott, így a saját átrajzolt karaktereinkkel is készíthetünk látványterveket. Persze ez így már nem csupán PETSCII, hanem egy teljes körű szöveges üzemmódú látványtervező program, de a jogutódi viták elkerülése miatt maradt ez a neve a proginak. Sőt, a képszerkesztőn belül is lehet a karakterek bitmintáit módosítani, ez a változtatás valós időben jelenik meg a szerkesztett képen is, ami igazán impresszív látvány. A billentyűzetes editálásra komoly hangsúlyt fektettem, mivel a minden grafikus jelet ismerő igazi C64 pro így tud igazán hatékonyan dolgozni, illetve az öreg vason már ehhez szokott hozzá.

A képernyő és karakterszerkesztő megkapott minden olyan transzformáló, léptető, átalakító funkciót, ami szükség esetén kimutatható mennyiségű hajszál elvesztésétől óvja meg a grafikust. Egycsapásra lehet lecserélni karaktereket vagy színeket, van csak színező, csak rajzoló, és kitöltő eszköz is. Került bele terület kijelölés, és egy nagy vágólap is, amire akárhány képszeletet ki lehet menteni, ami nagyon jól jön, ha ugyanazt a fát több helyre is be kell szúrni. Vagy akár több képre, ugyanis egy projekten belül akárhány karakterkészletet és képet lehet kezelni.

Karakterszerkesztő a PETSCII Editorban

Az adatmentés egy saját formátumú, .PE kiterjesztésű fájl letöltésével történik. Biztonsági mentéseket is végez a program a local storagebe, ahonnét visszakukázható a projekt ha vészhelyzet lenne. Folyamatosan mentegetni ajánlott ugyan, de nem szükséges, mert a weboldal bezárásakor elmenti az adatokat, amit az újra megnyitáskor elő is hoz, tehát pontosan onnan folytatható a munka, ahol előzőleg abbamaradt, minden mentegetés és töltögetés nélkül.

A felület teljesen új kinézetet kapott. Az ínyencek igényeit is kielégítendő, 16 színpaletta választható, és a valóságot még közelebb hozó, színes és fekete-fehér CRT TV filterek is bekerültek. Roppant meggyőző látvány az, amikor így belezoomolunk a képbe, és a zajos képen lévő elmosódott karakterek bitmintáit valós időben editáljuk.

Legnagyobb erőssége a programnak a rengeteg import és export lehetőség. Minden alkotás oda-vissza konvertálható a különböző formátumok között. Kimenthetőek más programok számára és be is tölthetőek más programokból akár karakterkészletek, akár teljes képernyők. Mindenhol lekérhető a nyers byte folyam, illetve BASIC és assembly forráskódok is. Az igazi killer feature pedig a képolvasó import. Bármilyen C64-es képmentést betöltve, azt felismeri, elemeire bontja, és azonnal szerkeszthető is.

Több kép editálása a PETSCII Editorban

Most csak a legfontosabb funkciókat írtam le. Rengeteg olyan hasznos apróságot tartalmaz még a program, ami a gyakorlati használat során merült fel, mint valós igény. Nagy segítségemre volt ezek felderítésében Rihardo, aki velem ellentétben művészi vénával bír, így tesztelőként fontos hiányosságokra hívta fel a figyelmemet.

Frissítés: Időközben elkészült a 3.0-s verzió, újdonságként behozva a sprite szerkesztőt. Lehetőség van különállóan csak sprite készleteket gyártani, de akár a képernyőkre is rá lehet hajigálni őket. Így vált teljessé a C64-es látványtervező program.

Jó rajzolgatást kívánok mindenkinek! A programot itt találjátok.

Ha tetszenek a munkáim, és szeretnél támogatni, nyomj rá a gombra, és hívj meg egy kávéra!

Buy me a coffee!

< Kezdőlap