Krissz.hu- Kézműves szoftverfejlesztés -

Közös számítógépnyomkodás

A ty64 emulátort használók egyre gyarapodó táborából rendre új funkciók lefejlesztésének igényével keresnek fel. A cartridge támogatás, a valós lemezegység emulálás, vagy a joystick autofire támogatása valóban mind jogos igények. Mégis, én ezek helyett sokkal fontosabbnak tartottam egy olyan funkció megvalósítását, amit senki sem kért, pedig jóval nagyobb élményt ad, és amit egyetlen más emulátor sem kínál. Ez pedig a gördülékeny hálózati játék. A haverral való közös számítógépnyomkodás élményét szerettem volna visszahozni, még akkor is, ha már nem egymás mellett ül a két fél, hanem a modernnek nevezett időknek megfelelően csak a világszőttesen keresztül érintkeznek.

Hálózati játék a ty64 emulátorban

A funkció használata nagyon egyszerű. Van a gépét megosztó fél, illetve az őhozzá csatlakozó, meghívott fél. Az ikonsoron a wifi ikonra kell rányomni, és ott kiválasztani a megfelelő szerepet. A hoszt kap egy generált kódot, amit ha elküld a pajtásnak, aki bemásolja azt, máris él a kapcsolat. Ennyi! Az egész folyamat pár másodperc.

A közös számítógéphasználat azt jelenti, hogy közös a gép, a billentyűzet, a joystickok, minden. Vagyis ha az egyik fél lenyom egy billentyűt, annak lenyomódását a másik is látja a grafikus billentyűzeten. Ha rángatja a joyt, vagy átírja a joystick vezérlő gombokat, a másik ugyanúgy érzékeli, mintha ő csinálná, hisz a koncepció az, hogy egy gép előtt ülnek. (Igen, játék közben a partner joystickját is lehet lökdösni.)

Programokat betölteni, lemezeket felcsatolni, mentéseket készíteni csak a gép gazdája, a meghívó fél tud. Ha a kapcsolat valamiért megszakad, akkor a vendég fél visszakerül a kapcsolódás előtti saját emulációjába, a hosztnál pedig megáll a közös emuláció, azért, hogy a későbbi újracsatlakozáskor pontosan ugyanonnan tudják folytatni közös tevékenységüket, ahol abbahagyták. Vagy ha hosszabb ideig nincs net, akkor a hoszt le tudja menteni a gép állását, így egy későbbi időpontban folytathatják. Vagyis a közösen létrehozott munka/játék nem vész el még nethiány esetén sem.

A hálózati játék tesztelése során azt tapasztaltam, hogy két kulcs tényezője van a folyamatos játékélménynek:

A legfontosabb a számítógépek teljesítménye. Ha valaki gyengébb gépet használ, és a teljesítménymérő 50% feletti terhelési értéket mutat offline állapotban a gép bekapcsoláskor, akkor a hálózati játék esetén előfordulhatnak késleltetések, megakadások, adatcsomag feltorlódások, mert ekkor a gép nem tudja olyan sebességgel kiküldeni/fogadni az adatcsomagokat, ahogyan az elvárható lenne.

A második legfontosabb a két gép közötti fizikai távolság. Két nagyon erős gép esetén is mutatkozhat késleltetés akkor, ha az adatcsomagokat a Föld túloldalára kell elküldeni.

Természetesen az előre beconfigolt játékoldalakon is lehet együtt játszani, ott még a játék betöltésével sem kell vacakolni, csak kapcsolódni egymáshoz, és kész. Egyelőre kísérleti üzemmódban fut a netplay funkció, kíváncsian várom, hogy egyáltalán érdekli-e az embereket ez a lehetőség, vagy csak az én buzgó lelkesedésem mondatta velem azt, hogy a magányos C64-ezésnél sokkal szórakoztatóbb együtt lőni a thorworokat.

SID panel a ty64 emulátorban

A hálózati játékon kívül sok más új fejlesztés is történt. Bekerült egy SID panel, ahol az emulátor által támogatott három darab SID chip paraméterei állíthatók, illetve a kimenetük hanghullámainak görbéje is látható. Kettéválasztottam a SID hangját a környezeti hangoktól (billentyű, joystick kattogások), külön lehet ezek hangerejét állítani. Beraktam egy mély- és magaskiemelőt, ami sokat dob a SID eleve jó hangzásán. Próbáld ki, hogy feltekered mindkettőt, és úgy tolod a Wizard of Wort! Sokkal atmoszferikusabb élményt nyújt.

Hogy mi végre a három SID? Azt vettem észre, hogy nap közben előszeretettel hallgatok SID zenéket, azok között pedig vannak 2 vagy akár 3 SID-re komponált alkotások is. Egy jobb-bal balansz tekerőt is beraktam SID-enként külön, hogy a sztereóra írt nótákat teljes pompájukban lehessen élvezni. Szintén új fícsör, hogy lehet véletlenszerű SID lejátszását kérni. Ekkor a háttérben a HVSC közel hatvanezer(!) SID-et számláló adatbázisából töltődik be egy. Ennek köszönhetően a ty64 emulátort zenelejátszóként használom a nap nagy részében.

Apró, de fontos új funkció a turbó mód. A régi PC-kkel ellentétben ez a gomb be van kötve, és működik is, megduplázza az emuláció sebességét (amennyiben elbírja az ember gépe). Roppant hasznos, amikor egy program sokáig tölt, de számomra teljesen új dimenziókat nyitott meg, amikor dupla sebességgel kezdtem el Giana Sistersezni. Egy turbó módban játszott Wizard of Wor parti gondolata egészen új távlatokat nyit meg... (A turbó fokozat hálózati játék módban egyelőre nem elérhető.)

Az emulátor külvilággal való kommunikációjához két új apróság is bekerült. Az egyik a vágólapra másolt szöveg beillesztése a C64-be. Ez főleg a BASIC kódok bepötyögésének megkönnyítésére jó. A másik a C64 képernyőjéről való szöveg kimásolása a vágólapra. Ezt én előszeretettel használom, amikor játékok kézikönyveinek szövegét másolom ki egy crackelt játékból.

Új képfiltereket is készítettem. A rossz koax kábel néven futót gyerekkorom emlékei inspirálták. Mivel TV-re kötöttük a C64-et, ezért a TV hátuljából folyton ki kellett húzgálni az antennát vagy a C64 kábelét, aminek révén a csatlakozó idővel kilötyögősödött, a kábel pedig megtört. Az érintkezési hiba hol simább, hol zajosabb képet eredményezett, folyton változott, nem volt stabil a minőség. Pont ezt a pulzáló élményt lehet átélni a filter bekapcsolásával.

Fekete-fehér C64-es újság filter a ty64 emulátorban

A másik filter igénye is gyerekkori emlékekből fakadt. A fekete-fehér C64-es újságok hasábjain a TV-ről kifényképezett játék túlexponált fotóiból alig lehetett kivenni valamit, így a kép részletei és annak színesben való elképzelése a fantáziánkra volt bízva. Ez a filter olyan képet ad, mintha egy ilyen újságot nézegetnél.

A harmadik új filter ennek színes újságos megfelelője. Ebben az esetben is egyértelmű, hogy hivatalos médiaanyagok híján TV-ből kifényképezés történt, amit a képek kék színtónus felé való elhajlása és az elmosódás mértéke bizonyít. Küldöm a fakó, hideg tinturálású képi világ kedvelőinek.

Sok más apróság és javítás bekerült ezeken kívül, és még be is fog, mert szeretem fejleszteni ezt az emulátort. A visszajelzésekből azt látom, hogy a nép is szereti használni. Most, a hálózati játéknak köszönhetően páran talán újra együtt fogják nyomkodni a kompótert.

Ha tetszenek a munkáim, és szeretnél támogatni, nyomj rá a gombra, és hívj meg egy kávéra!

Buy me a coffee!

< Kezdőlap