„Az összevisszaságban találd meg az egyszerűséget, a hangzavarban a harmóniát...”

PETSCII editor

Az editort itt találod: http://petscii.krissz.hu/

Victor CharlieJavában folyik a PETSCII grafika kompó, ahol jobbnál jobb alkotásokat láthatunk. Aki nem tudná, arról van szó, hogy a C64 karakteres üzemmódjában, az eredeti karaktereket használva kell valami szemnek kellemeset alkotni. 40 oszlop, 25 sor, 16 szín, és pár egyéb, a technológiából fakadó megkötés. A puritán feltételek ellenére zseniális dolgok születnek.

Egyből előbújt belőlem is a kompetitív énem, próbáltam összedobni valamit. Azonban rá kellett döbbennem, hogy a 23 év programozói múltam a jobb agyféltekém működését teljesen megsemmisítette, a művészkedés helyett nekem inkább a száraz programozás a testhezálló feladat. Viszont mindig érzem a késztetést, hogy valamit én is "bedobjak a közösbe". Így született meg egy webes PETSCII-art editor gondolata, majd a gondolatból a fentebb linkelt program.

PETSCII-art editorAlap elvárás volt, hogy magát a szerkesztés folyamatát, és a kép C64-re vitelét a lehető legegyszerűbbé tegyem. Egérrel is össze lehet kattintgatni a képet, de tudtam, hogy a nagy ASCII-art művészek a C64 klaviatúráját szokták már meg, így a billentyűzetes vezérlést is implementáltam. A kiosztás majdnem teljes egészében a VICE emulátor kiosztásával egyezik meg. Az egérhez gyakorlatilag hozzá sem kell érni, és ahogy próbálgattam, tényleg gyorsabb is így. A számtalan shortcut megkímél az egérmutató ide-oda húzogatásától.

generált forráskódA rajzot egy kattintásra lehet PNG képként kiexportálni, valamint lementhető egyszerű JSON formátumba is, így bármikor visszatölthető, és folytatható a munka. A leghardabb rész viszont az, hogy on the fly T64 export is került bele. Vagyis legenerálja a komplett C64 programot, ami betölthető bármelyik emulátorba, vagy megfelelő eszközök megléte mellett, akár az eredeti gépbe is. Így maga a programozás része teljesen kimarad, ami nem kevés szenvedéstől kíméli meg a megfáradt alkotót.

Tudom, hogy a C64 színei kényes kérdés, épp ezért az editorban többféle színséma közül lehet választani. A végeredményt ez nem befolyásolja, a kinézete úgyis a futtató célgéptől/emulátortól függ. A kis és nagybetűs üzemmód váltása is bekerült. Érdemes rögtön az elején letisztázni, hogy melyik mellett tör pálcát az ember, hisz ne feledjük, ennek átváltása a kép egyes elemeinek megváltozásával jár együtt, mivel a használandó karakterkészlet "cseréjéről" van szó. Az összes karakter megtalálható invertált formában is, ez annyit jelent, hogy a 8x8 pixelen az eredetileg üresen tátongó részek lesznek tömöttek, az eredeti rajzolat pedig lesz a lyuk, vagyis ahol átlátszik a háttérszín.

Firefox alatt ajánlom használni, mert az nem mossa el a szép nagy pixelek éleit, a Chromenak ez sajnos még mindig hiányossága. Ezt az első verziót pár nap alatt dobtam össze, bőven látok még benne lehetőségeket, amiket meg is valósítok, ha igény mutatkozik rá. Ha van benned ilyen irányú művészi érzék, akkor ne habozz, a fenti versenyre október 31-ig lehet nevezni.

Készültek magyar alkotások is. Steveboy tehetségét a Démonok Kastélya 2 játék óta ismerem, ő készítette a Joker-es képet. Ezúton is köszönöm neki a béta-tesztet! A SIDrip Alliance formáció Árok Partys képéről meg már csak a kosárpalánk hiányzik. :)

Joker by SteveboySIDrip Alliance Arok Party 2013 by Hermit