„Az összevisszaságban találd meg az egyszerűséget, a hangzavarban a harmóniát...”

Stunts

Egy remek autós játékot szeretnék bemutatni. Már akinek be kell, szerintem az idősebbek közül elég sokan ismerik. A Stunts 1990-ben jelent meg PC-re, aztán portolták Amigára is. A mai napig hibátlan játszhatósága mellett meglepő mélységei is vannak, ezért talán megér pár bekezdést.

Stunts autó választásÜgyességi autóverseny a leginkább ráaggatható kategória (acrobatic racing game), köszönhetően a versenypályákon szétszórt akadályoknak, változatos pályaelemeknek, illetve a választható járművek széles spektrumának. A közönséges személyautóktól kezdve, a terepjárókon át, egészen az IndyCar versenyautóig minden van. Mi mindig az Indy autót választottuk, mert az a leggyorsabb és a legjobban irányítható. Ha az időeredmény a lényeg, akkor nem is lehet más választás. Javasolt az automata sebességváltásnál maradni, hogy csak a gázt kelljen nyomni neki.

Stunts helikopter nézetMegéri a többi autót is kipróbálni. Mindegyik teljesen egyedi műszerfalat kapott, a terepjáróból pedig még a látószög is magasabban van. A színválasztás sem mindegy, ugyanis a játék rendesen 3D-s, tehát nem az van, hogy a kormány mögül bámuljuk a tekergő aszfaltcsíkot (fujj!) utat, hanem külső kameraállásokat is választhatunk. Helikopteres és TV-s fix kameraállások nézőpontjait is használhatjuk, persze ezeket leginkább csak az ismétlések alatt javaslom. Mert hogy az is van benne. Egy-egy jobban sikerült futamot rögzíthetünk is, így a haver nem tud azzal védekezni hogy biztos csak beírtuk a .HIG fájlba a rekord időeredményt. :)

Stunts belső nézetAz irányítás nagyon egyszerű, és egyben zseniális. A lényeg, hogy a kanyarokban mindegyik autónak megvan a sebességtől függő kicsúszási hajlama. Ha nagyon a határon vagyunk, akkor nyikorgó hangot hallat a speakerből, és a gáz elvételével, esetleg apró fékezéssel kell a maximálisan elviselt terhelés határain mozogni. Ha túllépjük ezt, akkor kisodródunk, ha alatta maradunk, akkor nem lesz rekord idő. Ezt az egyensúlyt kell érezni, és a játék remekül érezteti is.

Stunts ütközésA hosszú és tekervényes pályáknak köszönhetően akár percekig kell maximálisan koncentrálnunk. És ha a kanyarok már önmagukban nem jelentenek kihívást, gondoskodnak erről az akadályok. Betonblokkok amik között szlalomozni kell, alagutak, megdöntött utak, ugratók, stb. Na jó, mi a legtöbbször simán csak elmentünk ezek mellett, senkinek nincs kedve négy perc küszködés után azért befejezni, mert a 360 fokos átfordítóból kizuhan és fejre esik. :) A nagyobb ütközések a verseny végét jelentik, ezt a tényt a szélvédő összetörésének animációja egyértelműen tudatja velünk.

Stunts ellenfélA finish után - akármilyen jó időt is mentünk - mindig megvan az az érzés, hogy egy tizedet talán otthagytunk a hosszú pálya valamelyik kanyarában, és újból próbálkozunk. És a tanulság az, hogy igen, a végtelenségig lehet faragni az időeredményen. Viszont nem csak a stoppert választhatjuk ellenfélnek, a 6 gépi versenyző közül is találunk kihívót. Mindenkinek megvan a saját aktája, ahonnét megtudhatjuk hogy mennyire tapasztalt, mely pályarészek fekszenek neki a leginkább, miket utál. Autót is mi rakhatunk alá, a nehézségi szintet így mindenki teljesen egyénileg össze tudja rakni.

Stunts pályaszerkesztőÉs most jön az amit már ezerszer leírtam a C64 oldalon is: ha egy játékhoz mellékelnek pályaszerkesztőt, akkor azt soha nem lehet megunni. A Stunts esetében ezt megtették, egy remekül használható editor került a játékba, amivel hipp-hopp összedobhatjuk saját pályáinkat. 5 fix domborzat van, de azokon belül kedvünkre garázdálkodhatunk. De olyan részletességgel, hogy kiválaszthatjuk még a távoli horizonton látható festői táj jellegét is. Egészen komoly konstrukciókat, akár 10 perc fölötti köridejű pályákat is össze lehet hozni. A hagyományos pályaelemek aszfaltos, földes, és havas útfelülettel egyaránt elérhetők. Ezeken kívül vannak az ügyességi elemek, és a dekorációk. Nincs is jobb annál, mint amikor egy havas útszakasz mellé kipakolunk egy óriási kaktuszt, vagy amikor a hajót nem a vízre, hanem a földre tesszük. És milyen jó ez is, hogy ezekért nem rinyál a program, nem terhel fölöslegesen különféle validálási hibákkal, csak a legszükségesebbekkel, mondjuk ha nincs start. Javasolt úgy megírni a pályákat, hogy minden autóval végig lehessen játszani. Előfordulhatnak olyan esetek, hogy egy lassabb autó számára nem hagyunk elég időt a felgyorsulásra az ugrató előtt, így esélytelenné válik a pálya teljesítése.
UPDATE: TCH hívta fel a figyelmemet arra, hogy valóban 5 felajánlott domborzat van, viszont a SHIFT+F1 kombóval azok is teljesen átvariálhatók! És tényleg így van! Imádom, amikor évekkel később derül fény egy rejtett funkcióra, olyan, mintha az ember kincset találna. :)

És most dobod el a hajad: a gépi ellenfél simán tud az általunk összerakott pályákon is közlekedni, innen látszik hogy jól van megírva az AI, teljesen dinamikusan alkalmazkodik, tudja hogy mikor merre kell menni. 1990-ben, a saját pályánkon, gépi ellenfél ellen, a verseny ismétlését helikopterből nyomon követni... teljesen fullos game ez, mondom én!

Stunts